Bogna Świątkowska podkreśla, że chociaż książka jest leksykonem, nie wyczerpuje tematu, który dotychczas nie doczekał się gruntownych analiz.
Sytuacja polityczno-społeczna w Europie: z jednej strony nasilający się antysemityzm, a z drugiej – znajdujący coraz więcej zwolenników syjonizm sprawiły, że dla architektów młodego pokolenia Palestyna stała się naturalnym kierunkiem emigracji. To właśnie tam miały powstać najlepsze realizacje twórców o polskich korzeniach uznawanych dzisiaj za ikony świata izraelskiej architektury.
Kreując założenia urbanistyczne, projektując budynki komercyjne, państwowe i mieszkalne, określali oni tożsamość architektoniczną nowego państwa, wykorzystując do tego styl międzynarodowy, prosty i funkcjonalny, pozbawiony naleciałości kulturowych i w zasadzie jedyny, który z taką intensywnością stosowano w latach 30. XX w. na tym obszarze, co doprowadziło do stworzenia jednorodnej zabudowy Tel Awiwu.
Wśród niezwykłych postaci zaprezentowanych w leksykonie znalazł się m.in. Arieh Sharon z Jarosławia, który zaprojektował budynki wchodzące w skład tzw. Białego Miasta wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, czy Samuel Bickels, urodzony we Lwowie, naczelny architekt ruchu kibucowego, autor projektu pierwszego muzeum Holocaustu, którego projekt świetlików dla Muzeum Sztuki w Ein Harod opisywany jest jako najznakomitszy przykład wykorzystania naturalnego oświetlenia w historii projektowania muzeów.
_
Adrichalim. Architekci
red. Bogna Świątkowska
Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2016, s. 181