fbpx
Okładka książki: Carl Gustav Jung Odpowiedź Hiobowi
fot. Wydawnictwo Literackie
Michał Jędrzejek październik 2024

Teologiczny rollercoaster

W wydanym blisko 20 lat temu numerze „Znaku” pt. Porzuceni mistrzowie jednym z owych „porzuconych” był Carl Gustav Jung.

Artykuł z numeru

Historie, z których się składasz

Czytaj także

z Tomaszem Polakiem rozmawia Michał Jędrzejek

Kościelnej maszyny nie da się naprawić

Trudno dziś wieszczyć jego triumfalny powrót. Należy jednak dostrzec, że to myśliciel, który inspiruje m.in. dwie autorki spod znaku „czułości”: Natalię de Barbaro i Olgę Tokarczuk. Jungowska Odpowiedź Hiobowi została wznowiona z inicjatywy tej drugiej – w autorskiej serii ulubionych książek noblistki.

W opisanym w Księdze Hioba zakładzie Jahwe i Szatana Jung zobaczył bezsensowną brutalność Boga, który skazuje na cierpienie niewinnego. W konsekwencji Hiob uświadomił sobie własną przewagę nad Stwórcą – tak moralną, jak i poznawczą: dostrzegł w Nim antynomię dobra i zła. Tytułową odpowiedzią Hiobowi okazuje się Wcielenie – Bóg staje się człowiekiem, by zyskać ludzką samoświadomość i dobroć. Jednak stale towarzyszy Mu mroczny pierwiastek, który powraca w krwawym spektaklu Apokalipsy.

„Gnostycka” odpowiedź Junga na skandal zła jest spójna, choć dla wielu niezadowalająca: zło jest w świecie, bo istniało od początku w samym bóstwie. Ciekawe, że w książce pisanej niedługo po wojnie nie ma słowa o Auschwitz, a za to długie passusy poświęca się ogłoszonemu wówczas dogmatowi o Wniebowzięciu Maryi – wyrażone w nim dopełnienie męskiego obrazu Boga o kobiecy aspekt Jung uważa za „najważniejsze wydarzenie religijne od czasów reformacji”. Książka porywająca, gdy ukazuje paradoksy teologii – gorzej, gdy na horyzoncie pojawia się mglista Jungowska wizja boskiej i ludzkiej pełni, znoszącej wszelkie różnice, w tym tę między dobrem a złem.


Carl Gustav Jung Odpowiedź Hiobowi tłum. Robert Reszke, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2024, s. 192